آسیب شناسی تعهدسازمانی ازمنظر سیاستهای مدیریت انسانی از دیدگاه کارکنان

آسیب شناسی تعهدسازمانی ازمنظر سیاستهای مدیریت انسانی از دیدگاه کارکنان

آسیب شناسی تعهدسازمانی ازمنظر سیاستهای مدیریت انسانی از دیدگاه کارکنان

چکیده:اغلب محققان بر این باورند که از اوایل دههء 1950 که تعهد سازمانی در زمینهء رفتار سازمانی‏ مطرح شد،این مقوله به یکی از موضوع‏های مورد علاقهء پژوهشگران تبدیل شد.چرا که آنان‏ معتقدند که مدیریت صحیح تعهد سازمانی می‏تواند منجر به نتایج سودمندی از قبیل اثر بخشی‏ سازمانی، بهبود عملکرد،کاهش جابجایی و همچنین کاهش غیبت شود. این تحقیق به بررسی تأثیر سیاست‏های مدیریت منابع انسانی در قالب سه زیرسیستم تأمین، ارزیابی عملکرد و پاداش و روابط با کارکنان،بر میزان تعهد سازمانی کارکنان،و مشخص کردن‏ نقاط ضعف این سیاست‏ها می‏پردازد.بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه‏ با استفاده از آزمون‏های کای-دو دو بعدی و ضریب همبستگی گاما و d سامرز نشان داده شد که‏ بین سیاست‏های مدیریت منابع انسانی و میزان تعهد سازمانی،رابطه معنی داری وجود دارد، و سپس با استفاده از آزمون‏های کای-دو تک بعدی به شناسایی سیاست‏های آسیب‏زای مدیریت‏ منابع انسانی بر میزان تعهد سازمانی کارکنان پرداخته شد. کلید واژه‏ ها:تعهد عاطفی هنجاری،تعهد مستمر،سیاست‏های مدیریت منابع انسانی. 1.مقدمهترک اختیاری سازمان توسط کارکنان به‏طور کلی نامطلوب،مخرب و هزینه‏بر است،هم‏ برای سازمان و هم در نتیجه برای مشتریان یا کسانی که از خدمات سازمان به نحوی استفاده‏ می‏کنند،با این وجود خروج داوطلبانه از سازمان،یک فعالیت قابل کنترل است که می‏تواند برای‏ سازمان‏هایی که این مفهوم را درک کنند و آن را تحت کنترل درآورند،یک مزیت رقابتی به‏ حساب آید.تحقیقات نشان داده است که ترک سازمان توسط افراد در روحیه و بهره‏وری سایر افراد که در شرکت باقی می‏مانند،تأثیر منفی دارد.و همچنین این امر باعث کاهش رضایت‏ مشتریان نیز می‏شود.طبق دیوید موریس،میانگین هزینهء جایگزینی یک کارمند ساده که‏ شش دلار در ساعت برای شرکت درآمد ایجاد می‏کند،2076 دلار می‏باشد و میانگین هزینهء جایگزین کردن یک کارمند حرفه‏ای که هر ساعت 15 دلار برای شرکت درآمد ایجاد می‏کند، 5190 دلار است.بنابراین هزینه‏های پرداختی که یک موسسه با کارکنانی که حداقل حقوق را دریافت می‏کنند،هر ساله برای جابه جایی کارکنانش،بالغ بر 000,100 دلار می‏شود ( buck watson,2002:177 ).از طرف دیگر مساله فقط باقی ماندن در سازمان‏ نیست،محققین به این نتیجه رسیده‏اند که تعهد سازمانی با بهره‏وری و عملکرد نیز رابطه‏ مستقیمی دارد.در واقع آنها بین انواع تعهد سازمانی تفاوت قایل شده‏اند و معتقدند که تعهد عاطفی یا ماندن کارمند در سازمان از روی میل و علاقه،ارتباط بیشتری با عملکرد و بهره‏وری، در مقایسه با تعهد مستمر و هنجاری دارد. در اقتصاد ایران آمارها حکایت از پایین بودن میزان بهره‏وری عوامل تولید می‏کنند و همچنین در برخی موارد روند آن نیز در سال‏های اخیر نزولی بوده است.بهره‏وری نیروی کار در سال 1380،برابر(3/87%)سال 1355 بوده است.تجربه کشورهای موفق،نظیر کره جنوبی و تایوان،نشان دهندهء افزایش چشمگیر شاخص مذکور،در روند توسعه آنها بوده است.بهره‏وری‏ نیروی کار در کشورهای فوق طی دوره(980-1997)،به ترتیب،5/2و 2/2 برابر شده است.در سال 1996 بهره‏وری نیروی کار در ایران 7187 دلار،در کره جنوبی 281666 دلار،تایوان 33438 دلار،هنگ کنگ 44412 دلار،آمریکا 49905 دلار ژاپن 39439 دلار و در کنادا 42384 دلار بوده است(سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور،1383). از این‏رو متوجه می‏شویم که تعهد سازمانی تا چه حد در کاهش هزینه‏های جابجایی‏ کارکنان و سایر هزینه‏های جانبی که از این مقوله ناشی می‏شوند و همچنین بهبود میزان بهره‏وری و عملکرد کارکنان،مفید و موثر می‏باشد و در نتیجه شناسایی عوامل موثر بر تعهد سازمانی،به‏ویژه عواملی که تغییر آنها به‏طور مستقیم در دست خود سازمان می‏باشد،در سازمان‏های کشورمان بسیار ارزشمند و ضروری است.لذا در این تحقیق هدف اصلی ما آسیب‏شناسی تعهد سازمانی از منظر سیاست‏های مدیریت منابع انسانی از دید کارکنان و مشخص کردن سیاست‏های آسیب‏زای مدیریت منابع انسانی بر میزان تعهد سازمانی کارکنان‏ می‏باشد که در راستای تحقق این هدف دو فریضه اصلی تدوین گردیده.فرضیه اصلی اول به‏ بررسی رابطه بین دیدگاه کارکنان نسبت به مناسبت سیاست‏های مدیریت منابع انسانی و میزان‏ تعهد سازمانی آنان می‏پردازد،و در فرضیه دوم محقق به دنبال شناسایی سیاست‏های آسیب‏زای‏ که هرکدام از این فرضیه‏ها باتوجه به ابعاد مختلف سیاست‏های مدیریت منابع انسانی به سه‏ فرضیه فرعی تقسیم می‏شوند. 2.مبانی نظریتعهد سازمانی‏از نظر مودی و همکارانش،عبارت است از درجه نسبی تعیین هویت فرد با یک سازمان خاص و درگیری و مشارکت او با آن سازمان( steers perns,1983 p.288 ).در این تعریف تعهد سازمانی سه عامل را شامل می‏شود: 1.اعتقاد قوی به اهدف و ارزش‏های سازمان 2.تمایل به تلاش قابل‏ملاحظه به خاطر سازمان 3.آرزوی و خواست قوی و عمیق برای ادامه عضویت در سازمان. در نتیجه باتوجه به تعریف فوق تعهد سازمانی دارای سه بعد می‏باشد،که همان ابعاد مختلف‏ تعهد سازمانی از نظر آلن و میر می‏باشند،که عبارتند از: تعهد عاطفی‏:تعهد سازمانی از نوع وابستگی عاطفی نسبت به سازمان است‏ ( buck watson,2002.p.181 ). تعهد مستمر:تمایل به انجام فعالیت‏های مستمر براساس تشخیص فرد از هزینه‏های مربتط سازمان( buck waston,2002.p 181 .) تعهد تکلیفی‏:افراد در سازمان می‏مانند چون احساس می‏کنند که نباید سازمان را ترک کنند( buck waston,2002,p.181 .) باتوجه به تحقیقات مختلف،عوامل زیادی را می‏توان در میزان تعهد سازمانی دخیل دانست. مودی،استیرز و پورتر(1979)این عوامل را در چهار مقوله طبقه‏بندی کرده‏اند که عبارتند از: 1.ویژگی‏های شخصی‏ 2.ویژگی‏های شغلی‏ 3.تجربه‏های کاری‏ 4.ویژگی‏های ساختاری‏در بین این عوامل بعضی از عوامل وجود دارند که به‏طور مستقیم و بدون واسطه می‏توانند توسط سازمان برای ارتقاء سطح تعهد سازمانی مورد استفاده قرار گیرند،که از جمله این موارد می‏توان به موارد زیر اشاره کرد( nijhof,dejong (beukhof,1998 : 1.فرهنگ سازمانی‏ 2.سبک رهبری‏ 3.سیاست‏های مدیریت منابع انسانی‏در مکتب هاروارد سه دستاورد منابع انسانی که در نتیجه اتخاذ سیاست‏های مدیریت منابع‏ انسانی به دست می‏آید،مشخص شده است،که عبارتند از تعهد،هماهنگی اثر بخشی هزینه‏ (آرمسترانگ،26:1381).بنابراین همانطور که ملاحظه می‏شود یکی از عوامل عمده‏ای که بر تعهد سازمانی تأثیر می‏گذارد سیاست‏های مدیریت منابع انسانی می‏باشد،که مدیران و مسئولین‏ شرکت‏ها توانایی تغییر این عوامل را به‏طور مستقیم دارند.پیتر بامبرگر و ایلن مشولم‏ سیاست‏های مدیریت منابع انسانی را به سه زیرسیستم زیر تقسیم می ‏کنند: 1.زیرسیستم تأمین نیروی انسانی:فرآیندتأمین نیروی انسانی شامل فعالیت‏ های سازمانی وابسته یا مرتبط به هم مانند: برنامه ‏ریزی منابع انسانی،تجزیه‏ وتحلیل شغل،کارمندیابی،گزینش،پذیرش فرد به داخل‏ سازمان و منصوب کردن وی در یک پست،جابجایی افراد،ارزیابی عملکرد،برنامه‏ریزی مسیر شغلی و توسعه فرد و سرانجام خاتمه دادن به فعالیت‏های شغلی وی در سازمان می‏شود (بامبرگر و مشولم،100:1384). 2.زیرسیستم ارزیابی عملکرد و پاداش:مدیریت عملکرد برای بهبود عملکرد هم در سطح فردی و هم در سطح سازمانی دلالت دارد. طبق نظر فلچر و ویلیامز(1996)اجزاء یک سیستم مدیریت عملکرد عبارتند از:(1)ایجاد یک‏ مأموریت و برنامه کسب‏وکار،و افزایش ارتباطات درون سازمانی به‏طوری که کارکنان از برنامه‏ کسب‏وکار و اهداف سازمانی با خبر شوند و بتوانند در تعریف آنان مشارکت داشته باشند، تشریح مسئولیت‏ها و وظایف افراد از طریق شرح شغل‏ها و تعریف واضح نقش افراد که امکان‏ سنجش عملکرد فردی را فراهم می‏آورد و(3)اجرای استراتژی مقتضی و بهبود افراد. استراتژی پاداش بر نحوه تهیه و طراحی برنامه‏ها توسط سازمان،به‏منظور مطمئن شدن از این‏که رفتارها عملکرد موثر کارکنان در تحقق اهداف تجاری شرکت مورد تقدیر قرار می‏گیرند،تمرکز می‏کند(آمسترانگ،271:1381). 3.زیرسیستم روابط با کارکنان:زیرسیستم روابط با کارکنان عبارت است از زیرسیستمی که به آن دسته از فعالیت‏های‏ استراتژیک مدیریت مربوط می‏شود که با تدوین،اعمال و نظارت بر،قراردادهای روانشناختی بین‏ کارفرما و کارکنان نظارت می‏کند و بدین‏گونه به محیط کار فیزیکی و مبنای هنجاری سازمان‏ (یعنی فرهنگ)که کمتر قابل لمس شکل می‏دهد(بامبرگر و مشولم،182:1384). به ‏طور کلی مدل مفهومی تحقیق به صورت زیر می ‏باشد: روش انجام پژوهشتحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی می‏باشد که از نظر نوع داده یک تحقیق پیمایشی و بر حسب هدفی که دارد جزو تحقیقات کاربردی به حساب می‏آید.به‏منظور جمع‏آوری اطلاعات از پرسشنامه به‏عنوان ابزار اصلی جمع‏آوری اطلاعات بهره‏گیری شد.این پرسشنامه شامل 43 سوال می‏باشد.بخش اول که از 19 سوال تشکیل شده است تعهد سازمانی کارکنان دفاتر مکزی شرکت ملی پخش فرآورده‏های نفتی را با استفاده از مقیاس آلن و میر می‏سنجد،بخش‏ دوم پرسشنامه خود از سه قسمت تشکیل شده است،در قسمت اول نگرش کارکنان دفاتر مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده‏های نفتی در مورد مناسبت سیاست‏های مدیریت منابع انسانی‏ در زمینه زیرسیستم تأمین مورد ارزیابی قرار می‏گیرد،که خود از 9 سوال(از سوال 20تا 28) تشکیل شده است.قسمت دوم در مورد نگرش کارکنان در مورد زیرسیستم ارزیابی عملکرد و پاداش می‏باشد که از 8 سوال(از سوال 29 تا 36)تشکیل شده است،و در نهایت قسمت سوم‏ آن‏که در مورد دیدگاه کارکنان درباره زیرسیستم روابط با کارکنان می‏باشد که آن نیز شامل 7 سوال(از سوال 37 تا 43)می‏باشد.و در نهایت بخش سوم به‏منظور تعیین مشخصات فردی‏ پاسخگویان طراحی شده است.مقیاس مورد استفاده در این پژوهش مقایس لیکرت می‏باشد که‏ در سؤال‏های پرسشنامه لحاظ شده است.برای سنجش اعتبار بیرونی پرسشنامه از ضریب آلفای‏ کرونباخ استفاده شد که نتیجه آزمون نشان‏دهنده ضریب آلفای خوبی برای پرسشنامه بود(مقدار آن برابر86/0شد).جامعه آماری در این تحقیق را کارکنان دفاتر مرکزی شرکت ملی پخش‏ فرآورده‏های نفتی واقع در استان تهران تشکیل دادند.(کارکنان ستادی واقع در شهرستان تهران) که برابر است با 963 نفر،از این میان با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏بندی شده‏ یک نمونه 91 نفری برای پاسخگویی به سوالات پرسشنامه که در قالب 46 سوال مطرح شده، انتخاب شدند. 4.روش‏های تجزیه ‏وتحلیل اطلاعاتدر بسیاری از موارد داده را می‏توان به کمیت درآورد،برای این‏گونه موارد آزمون‏های‏ ناپارامتری یا بدون توزیع ساخته‏شده که صرفا مستلزم مفروضاتی بسیار کلی در خصوص توزیع‏ جامعه است و لازم نیست که داده‏ها کمی‏باشد.اما فرض تصادفی بودن نمونه‏گیری همچنان‏ پا برجای است(هاراوی،407:1384). در این پژوهش میزان تعهد سازمانی چند گروه(افراد با سطوح مختلف رضایت از مناسب‏ بود سیاست‏های مدیریت منابع انسانی و میزان تعهد سازمانی)باهم مقایسه شده است،آزمون‏ فرضیه‏ها از نوع آزمون‏های ناپارامتریک مربوط به k گروه مستقل می‏باشد. البته لازم به ذکر است که برای آزمون فرضیه دوم تحقیق که از نوع فرضیه‏های توصیفی‏ می‏باشد،از آزمون کای دو(؟؟؟ x )یک بعدی‏1استفاده شده است.برای تعیین وجود رابطه بین‏ متغییرها در فرضیه‏های تحقیق از آزمون کای دو،دو بعدی استفاده شده است.شاید برای‏ تصمیم‏گیران علاوه بر شدت وابستگی دو متغییر،جهت هبستگی نیز مهم باشد.در این تحقیق‏ ما از ضریب هبستگی گاما2و نیز ضریب همبستگی d سامرز،برای نشان دادن میزان و جهت‏ همبستگی استفاده کردیم.سامرز شکلی از شاخص گاما است که یکی از متغییرها وابسته در نظر گرفته می‏شوند و تفاوت آن با گاما تنها در این است که در مخرج آن علاوه‏بر زوج‏های‏ هماهنگ و زوج‏های معکوس،زوج‏های گره خورده در متغییر مستقل هم آورده می‏شود (نوروسیس،1383،420).همچنین از آزمون فرید من نیز برای رتبه‏بندی سیاست‏های مدیریت‏ منابع انسانی از منظر آسیب‏زایی استفاده شد و در نهایت جهت بررسی صحت نتایج به دست آمده‏ از آزمون فرید من،آزمون علامت زوجی‏3مورد استفاده قرار گرفت. 5.بحث و بررسیتحقیق حاضر شامل دو فرضیه اصلی می‏باشد که هرکدام به زیر فرضیه‏های تقسیم شده‏اند، محقق با استفاده از آزمون‏های اشاره شده در بخش‏های قبلی به بررسی و بحث در مورد پذیرش‏ یا عدم پذیرش فرضیه‏های فوق پرداخته است که در زیر به نتایج این آزمون‏ها پرداخته می ‏شود. فرضیه اصلی اول:از نظر آماری بین دیدگاه کارکنان نسبت به مناسبت سیاست‏های مدیریت منابع انسانی و میزان تعهد سازمان آنان در دفاتر مرکزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران،رابطه‏ معنی‏داری وجود دارد. چنانچه ملاحظه می‏شود مقدار asymp.sig در جدول آزمون??? x کمتر از 05/0 می‏باشد، پس باتوجه به ارقام مندرج در جدول،با 95% اطمینان می‏توان نتیجه گرفت که بین دیدگاه‏ کارکنان نسبت به مناسبت سیاست‏های مدیریت منابع انسانی و میزان تعهد سازمانی آنان،رابطه‏ معنی‏داری وجود دارد. فرضیه اصلی اول باتوجه به سه بعد سیاست‏های مدیریت منابع انسانی(زیرسیستم تامین‏ نیروی انسانی،زیرسیستم ارزیابی عملکرد و پاداش و زیرسیستم روابط با کارکنان)خود به سه‏ فرضیه فرعی نیز تقسیم می‏شود که همانطوریکه در جدول زیر مشاهده می‏شود،نتیجه‏ آزمون‏های انجام شده پذیرفته شدن همه فرضیه‏های تحقیق را با 95% اطمینان نتیجه می‏ دهد. ضرایب هبستگی گاما و d سامرز برای متغییرهای فرضیه‏های تحقیق که از طریق آزمون‏ ؟؟؟ x رابطه معنی‏داری بین متغییرهای آنها اثبات شد،محاسبه شده‏اند،البته در اینجا برای قضاوت‏ باید یکی از این شاخص‏ها را مبنی قرار دهیم و از آنجایی که ضریب گاما شناخته شده و معتبرتر می‏باشد،دراین تحقیق این ضریب را مبنای قضاوت خود قرار خواهیم داد.در زیر نتیجه این‏ محاسبه‏ها را مشاهده می‏کنید: همانطوریکه مشاهده می‏شود باتوجه به آزمون ضریب همبستگی نتیجه می‏گیریم که ضریب‏ همبستگی گاما در هر چهار مورد بر تاثیر دیدگاه کارکنان نسبت به مناسبت سیاست‏های مدیریت‏ منابع انسانی بر میزان تعهد سازمانی آنها،تاکید دارند و ضرایب همبستگی گاما بین دو متغیر به‏ ترتیب 407/0،374/0،397/0 و 320/0 می‏باشد. فرضیه اصلی دوم:سیاست‏های مدیریت منابع انسانی اعمال شده در شرکت ملی پخش فرآورده‏های نفتی‏ ایران،از دید کارکنان نامناسب می ‏باشند. با آزمون فرضیه دوم تحقیق در واقع به شناسایی سیاست‏های آسیب‏زای مدیریت منابع‏ انسانی از منظر تعهد سازمانی پرداخته شده.فرضیه دوم تحقیق از نوع فرضیه ‏های توصیفی‏ می‏باشد و برای آزمون آن از آزمون کای دوی تک بعدی استفاده کردیم که نتیجه آزمون کای‏ دو تک بعدی برای این فرضیه در جدول زیر آمده است: همانطوریکه ملاحظه می‏شود مقدار. asymp.sig به دست آمده برای آزمون این فرضیه‏ کمتر از 5 درصد می‏باشد،بنابراین با اطمینان 95% فرضیه تحقیق پذیرفته می‏شود و به این‏ نتیجه می‏رسیم که بین توزیع مشاهده شده و توزیع مورد انتظار تفاوت معنی‏داری وجود دارد،با مطالعه جدول فراوانی مربوط به آزمون کای دو متوجه این امر می‏شویم که امتیازات افراد گرایش‏ به سمت پایین دارند.بنابراین باتوجه به اینکه بین سیاست‏های مدیریت منابع انسانی و میزان‏ تعهد سازمانی از دیدگاه کارکنان همبستگی معنی‏داری وجود دارد می‏توان به این نتیجه رسید که‏ به‏طور کلی از دید کارکنان سیاست‏های مدیریت منابع انسانی مناسب نبوده و به‏عنوان یک‏ عامل آسیب‏زا برای میزان تعهد سازمانی کارکنان به حساب می‏آید. نتیجه آزمون کای دوی تک بعدی برای هرکدام از فرضیه‏های فرعی فرضیه اصلی دوم نیز به تایید همه فرضیه‏های فرعی اصلی دوم می‏پردازد. 6.نتایج تحقیقبراساس یافته‏های آماری و نتایج آزمون‏های انجام دشه فرضیه اول تحقیق پذیرفته شد،و با استفاده از آزمون کای دو،دو بعدی وجود رابطه بین دیدگاه کارکنان نسبت به مناسبت‏ سیاست‏های مدیریت منابع انسانی اعمال شده در قالب زیرسیستم‏های مدیریت منابع انسانی و تعهد سازمانی آنان با اطمینان 95% ثابت شد و با بررسی ضریب همبستگی گاما و دری سامرزنشان داده شده که مناسبت سیاست‏های مدیریت منابع انسانی در قالب سه زیرسیستم تامین‏ نیروی انسانی،ارزیابی عملکرد و پاداش و روابط با کارکنان از دید آنان به صورت مستقیم(که‏ میزان و علامت این ضریب شکل زیر نشان داده شده است)به میزان تعهد عاطفی و هنجاری‏ کارکنان و در نتیجه تعهد سازمانی آنان تاثیر می‏گذارد.قابل ذکر است که در این تحقیق رابطه‏ معنی‏داری بین میزان تعهد مستمر و دیدگاه کارکنان نسبت به سیاست‏های مدیریت منابع انسانی‏ تایید نشد.در شکل زیر به نیجه این آزمون‏ها به صورت خلاصه آورده شده است: سرانجام با انجام آزمون کای دوی تک بعدی به ارزیابی کارکنان از مناسبت سیاست‏های‏ مدیریت منابع انسانی و همبستگی آن با میزان تعهد سازمانی،و به بررسی سیاست‏های مدیریت‏ منابع انسانی و مشخص کردن مشکلات و نقاط آسیب‏زای این سیاست‏ها بر تعهد سازمانی،از دیدگاه کارکنان پرداخته شد.نتایج آزمون کای دوی تک بعدی نشان داد که سیاست‏های مدیریت‏ منابع انسانی نامناسب اعمال شده در قالب زیرسیستم تامین نیروی انسانی جزو عوامل آسیب‏زا بر میزان تعهد سازمانی که کارکنان به حساب می‏آیند.که می‏توان از جمله این سیاست‏های تامین‏ آسیب‏زا به عدم واقع‏گرایی در فلسفه و پیام تامین،استانداردهای پایین استخدام،احساس وجود نابرابری در روش‏های تامین،توجه اندک و به توسعه و آموزش کارکنان،امنیت شغلی پایین،عدم‏ نقل و انتقال داخلی براساس شایستگی و عادلانه نبودن رویه‏های ارتقاء اشاره کرد.همچنین‏ نقل و انتقال داخلی براساس شایستگی و عادلانه نبودن رویه‏های ارتقاء اشاره کرد.همچنین‏ نتایج آزمون کای دو تک بعدی نشان داد که سیاست‏های مدیریت منابع انسانی اعمال شده در قالب زیرسیستم ارزیابی عملکرد و پاداش نامناسب نیز جزو عوامل آسیب‏زا بر میزان تعهد سازمانی کارکنان به حساب می‏آیند که عدم پرداخت مبتنی بر عملکرد،عدم تاکید بر پاداش‏های‏ معنوی،احساس نابرابری داخلی،ارزیابی کوتاه مدت عملکرد کارکنان صرفا توسط سرپرستان قابل بحث و بررسی می‏باشند و در نهایت نتایج تحقیق نشان می‏دهند که اجرای نادرست سیاست‏های‏ مدیریت منابع انسانی در زمینه زیرسیستم روبط با کارکنان یک عامل آسیب‏زا برای تعهد سازمانی آنان به حساب می‏آیند که از جمله این سیاست‏ها می‏توان به عدم تشویق کارگروهی، مشارکت ندادن کارکنان در تصمیم‏گیری‏های استراتژیک،ضعف در برنامه‏های کمک به خانواده‏ کارکنان،ضعف در برنامه‏های کمک به خود کارکنان،عدم استفاده از شیوه‏های غیررسمی و غیر اتحادیه‏ای برای حل اختلاف بین کارکنان شرکت و برخورد مناسب مدیران شرکت با کارکنان و زیر دستان خود اشاره نمود. و بالخره نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن نشان داد که تفاوت معنی‏داری بین ابعاد مختلف سیاست‏های مدیریت منابع انسانی از نظر آسیب‏رسانی برای تعهد سازمانی کارکنان وجود ندارد،و اهمیت هر سه تقریبا یکسان می‏باشد همچنین آزمون علامت نیز نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن را مورد تأیید قرار داد. پیشنهاداتباتوجه به نتایج آزمون‏های به عمل آمده مشخص شد که سیاست‏های مدیریت منابع انسانی‏ که بامبرگر و مشولم(1381)آنها را به‏عنوان سیاست‏هایی معرفی کرده‏اند که سازمان‏هایی که‏ از استراتژی مدیریت منابع انسانی متهدانه پیروی می‏کنند،این سیاست‏های را به کار می‏گیرند،و مبنای کار ما در این تحقیق بودند،بر میزان تعهد سازمانی کارکنان تأثیر مستقیم می‏گذارند،این‏ سیاست‏ها عبارتند از:واقع‏گرایی در فلسفه و پیام تأمین،گسترده تلاش‏های تأمین محدود،ارتقاء از درون سازمان،تأکید بر روش‏های غیررسمی تأمین،توجه به توانایی بالقوه افراد در هنگام‏ استخدام به جای توانایی موجود،رعایت اصل برابری در روش‏های تأمین،توجه وسیع به توسعه و آموزش،تأکید بر امنیت شغلی و نقل و انتقال داخلی براساس شایستگی و عادلانه بودن‏ رویه‏های ارتقاء در زیرسیستم تأمین،توجه به توانایی بالقوه افراد در هنگام‏ استخدام به جای توانایی موجود،رعایت اصل برابری در روش‏های تأمین،توجه وسیع به توسعه و آموزش،تأکید بر امنیت شغلی و نقل‏وانتقال داخلی بر عملکرد تأکید بر پاداش‏های معنوی، رعایت برابری داخلی،رعایت برابری خارجی،رعایت برابری کارکنان،ارزیابی بلندمدت،رعایت‏ عدالت در گردآوری داده‏ها و ارزیابی عملکرد،بازخورد 360 درجه در زیرسیستم ارزیابی عملکرد و پاداش و رفتار مناسب مدیران با کارکنان،تشویق کار گروهی،مشارکت کارکنان در تصمیم‏گیری‏های استراتژیک،برنامه‏های کمک به خانواده کارکنان،برنامه‏های کمک به‏ کارکنان.کوتاهی در اجرای هرکدام از این سیاست‏ها می‏تواند به‏عنوان یک عامل آسیب‏زا برای‏ تعهد سازمانی کارکنان محسوب می‏گردد،در واقع ما در آزمون فضیهء دوم تحقیق به ارزیابی‏ مناسبت این سیاست‏ها از دید کارکنان پرداختیم و نقاط آسیب‏زای این سیاست‏ها را مشخص نموده و در انتها راه کارهایی برای مسئولین شرکت ارایه شد.لازم به ذکر است که در اینجا به‏ جهت رعایت اصل امانت‏داری در انجام تحقیق نتایجی که مخصوص شرکت ملی پخش‏ فرآورده‏های نفتی ایران است،ذکر نمی‏گردد. 8.پیشنهاد به محققان آتیتعهد سازمانی مسأله‏ایست که به‏ویژه در کشور ما جای زیادی برای کار کردن دارد،لذا محققان می‏توانند به بررسی این موضوع در سازمان‏های کشورمان بپردازند،در این زمینه می‏توان‏ به‏:

  • رابطه تعهد سازمانی با فرهنگ،رابطه تعهد سازمانی با سبک‏های رهبری،رابطه تعهد سازمانی با جنسیت،یا سطح خانوادگی و...

اشاره کرد که می‏تواند توسط محققان آتی به‏عنوان موضوعی برای تحقیق انتخاب شود. نویسنده : اعرابی، سید محمدنویسنده : باقری کلجاهی، علیمنابع و مآخذ منابع فارسی

  • آرمسترامنگ مایکل،(1381)،مدیریت استراتژیک منابع انسانی(راهنمای عمل)،ترجمه‏ سید محمد اعرابی و داود ایزدی،تهران،دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
  • اعرابی،سید محمد(1383)،فلسفه علم و روش‏شناسی تحقیق،جزوه کلاسی،دانشگاه‏ علامه طباطبایی.
  • بامبرگر پیتر واویلن مشولم،(1384)،تدوین،اجرا،آثار استراتژی منابع انسانی،ترجمه‏ علی پارسائیان و سید محمد اعرابی،دفتر پژوهش‏های فرهنگی،چاپ دوم.
  • رابینز،استانلی،کومار وینی و رامزی کوتران،(1381)،آسیب‏شناسی پایه(عمومی)،ترجمه‏ خسرو سبحانیان،عبد الحسین ستوده‏نیا و آرش اخگری،زیر نظر مسلم بهادری،چاپ هفتم، تهران،انتشارات نسل فردا.
  • رابینز،استیفن‏پی،(1374)،مدیریت رفتار سازمانی،ترجمه سید محمد اعرابی و علی‏ پارسائیان،جلد اول،تهران،موسسه مطالعات و پژوهش‏های بازرگانی.
  • مولایی،ناصر،(1378)پژوهش پیرامون عوامل موثر بر تعهد سازمانی(کارکنان‏ شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب(اهواز))،پایان‏نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه‏ طباطبایی تهران.
  • هاراوی،جان،(1384)،درآمدی بر روش‏های آماری(کاربرد آمار در پژوهش)،ترجمه لینا ملکمیان تقی برومندزاده،چاپ دوم،تهران،دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
  • هدریک،تری‏ای،لئونارد بیک من و دبراجی.رگ،(1378)،تحقیق کاربردی راهنمای‏ عمل،ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی،تهران،دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
  • سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی کشور،(1383)،مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه.

 

*http://www.bicenter.ir/article/p360-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D9%87%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%86%D8%A7%D9%86

 

نویسنده مطلب: محمد حسن عبدالملکی

محمد حسن عبدالملکی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...