ارزیابی عملکرد انسانی

ارزیابی عملکرد انسانی

ارزیابی عملکرد انسانی Evaluation of human performance

ارزیابی عملکرد انسانی در رابطه با نحوه ی انجام کار مشخص در یک دوره ی زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار و همچنین استعداد و ظرفیتها بالفوه فرد به منظور برنامه ریزی در جهت به فعلیت در آوردن آنها. مرا حل ارزیابی عملکرد کارکنان: 1- در مرحله ی اول باید هدف و منظور از ارزیابی عملکرد کارکنان معین شود.برای مثال، در سازمانی هدف اولیه از ارزیابی عملکرد تعیین نیازهای آموزشی کارکنان باشد و در سازمانی دیگر سنجش شایستگی افراد برای اتخاذ تصمیماتی درباره ی افزایش پرداختها یا ترفیع مقام. 2- در مرحله ی دوم، باید برای کارکنان کاملاً روشن نمود که در واگذاری کارها و وظایف چه انتظاری از آنها می رود .در این مرحله شاخصه ها و استاندارد های ارزیابی عملکرد به اطلاع افراد رسانده می شود. 3- در مرحله ی سوم عملکرد واقعی فرد در شغل اندازه گیری می شود. . 4- این عملکرد ( آنجه انجام گرفته ) با استانداردهای عملکرد (آنچه باید انجام گرفت ) مقایسه می گردد. 5- نتایج حاصل از این مقایسه را با فرد در میان گذاشته و تصمیمات مقتضی اتخاذ می گردد. هدفهای ارزیابی عملکرد کارکنان:   1- اندازه گیری عملکرد   2- بهسازی عملکرد   3- جبران خدمت: کمتر میکند تا میزان پرداختها متناسب با عملکرد باشد.   4- شناسایی نیروهای با لقوه : کسانیکه میتوانند نامزد ترفیعات بلند باشند ، می شناساند. 5- برنامه ریزی نیروی انسانی 6- بهبود ارتباطات 7- تعیین مسیر شغلی فرد 8- برنامه ریزی های انضباطی 9- ایجاد انگیزه فرآیند طراحی نظام ارزیابی در فرآیند طراحی نظام ارزیابی باید مدیران و کارمنان و متخصصین امور کارکنان در تصمیم گیری هر یک از موارد زیر همکاری کنند : 1-محتوای سنجش 2- فرآیند سنجش 3- تعیین ارزیاب 4- تعیین معیار ارزیابی 5- ویژگیهای اداری 1- محتوای سنجش : الف- کانون ارزیابی ب- نوع معیار چ- شاخص های عملکرد الف- کانون ارزیابی * کانون ارزیابی : ارزیابی میتواند انسان مدار یا کار مدار باشد . ب- نوع معیار * نوع معیار: که میتواند شامل کیفیت کار ( در رابطه با اهداف ) – کمیت کار (کارهای انجام شده ) – مناسب و به موقع بودن – اثر بخشی هزینه ای ( صرفه جویی ) – نیاز به سر پرستی ( کارمند تا چه میزان وظایف خود را بدون مداخله ی سرپرست انجام می دهند. ج- شاخص های عملکرد * شاخصه های سطح عملکرد - صفات یا عبا رتهای توصیفی - مقایسه های رفتاری - محصول یا بازده به دست آمده معیارهای ارزیابی : 1- معیارهای کاری : شرایطی که برای انجام کار موفقیت آمیز لازم است. 2- معیارهای اخلاقی : صفات خمب انسانی 3- معیارهای ارزشی : ریشه در ایدئولوژی انسان دارد. 2- فرآیند سنجش : منظور نوع ابزارهای ارزیابی ، کنترل خطاهای ارزیابی و نوع مقیاس سنجش . 3- تعیین ارزیاب : چه کسی باید ارزشیاب باشد . 4- تعیین معیار ارزیابی : چه چیزی باید ارزیابی شود؟ عملکرد یا خصو صیات شخصی  فرد ؟ 5- ویژگیهای اداری :   * تعداد و زمان ارزیابی : معمولاً ارزیابی یک یا دو بار در  سال و با فاصله ی زمانی برابر انجام میگیرد." مثلاًهر 12 ماه  یا 6ماه." * وسیله ی جمع آو.ری داده های ارزیابی : مثلاً استفاده از  رایانه که هزینه های پرسنل و کارکنان دفتری و نیز کاغذ بازی را کاهش داده .

نویسنده مطلب: محمد حسن عبدالملکی

محمد حسن عبدالملکی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...