۱۱ عامل برای ایجاد رضایت شغلی و افزایش بهره وری11 agente for job satisfaction and increase of productivity
1 - عوامل محرک : عبارت است از فرصت برای کسب موفقیت ، معروفیت و پیشرفت و ترفیع . 2 - ثبات شغلی : این عامل وقتی سطح بیکاری بالا باشد ، ویژگی مهمی محسوب می شود . برای پرسنل بسیار رضایتبخش است ، شرکتی که در آن کار می کند، دارای وضع با ثباتی باشد . 3 - حقوق : البته منظور حقوقی نیست که پرداخت می شود ، بلکه حقوقی است که معتقدند باید به آنها پرداخت شود . 4 - پیچیدگی و تنوع شغل : در مقابل کارهای تخصصی ساده و یکنواخت ، پرسنل به کارهائی که توان ذهنی را به کار گرفته و به آنها فرصت استفاده از مهارتها ، تجربه ، خلاقیت ، ذوق و استعدادشان را می دهد ، بسیار دوست دارند . زیرا سبب ارضای تعدادی از نیازهایشان شده و باعث می گردد که خودشان را درک کنند . 5 - شرکت در تصمیم گیری ها : پرسنل علاقه دارند استقلال داخلی و اجازه انجام کار داشته باشند ، حتی اگر این دو منجر به قبول مسئولیت باشد . آنها علاقه دارند بر روش ها و شیوه های کاری که انجام می دهند، نظارت داشته باشد . 6 - توجه و تبحر در کار : پرسنل دوست دارند به خاطر پیچیدگی و تنوع کاری شان ، از آنها خواسته شود که توجه بیشتری به کار مبذول دارند . این امر برای آنها بدین معنی است که ، بیشتر از یک قطعه یدکی ارزش دارند ، آنها در مقابل کاری که می کنند مسئول بوده و غالبا" خودشان بازرس خود می باشند . 7 - محصول : کارکنان علاقه دارند که نتیجه کار خود را در یک واحد تولید کامل ببینند ( محصولی که درهویت دادن به آن ، هر چند سهم ناچیزی ایفا کرده اند). 8 - مسئول : شخصیت یک مسئول مستقیم ، اثری مهم در رضایت شغلی کارگر دارد . همچنین بسیار اهمیت دارد که مسئول مستقیم در سطح خوبی از لیاقت و شایستگی باشد . اگر کارکنان به قضاوت مسئول اعتماد داشته باشند ، طرز تلقی شان بهتر خواهد بود . 9 - محیط : نباید از اوضاع فیزیکی کارخانه غافل بود . یک محل کار مناسب باید عموما" از نظر روشنائی ، گرما ، تهویه ، سقف ، صندلی ، رخت کن ، حمام، کمک های اولیه ، محل های (غذا خوری و استراحت ) کامل باشد تا به این وسیله کارکنان رضایت داشته و سلامت آنان تأمین گردد . 10 - روحیه : دلیل عمده ای که منشأ سایر مشکلات ذکر شده است ، روحیه نداشتن کارکنان است . مدیران بویژه مدیران سطح پایین و میانی از طریق دوستی و برقراری روابط صمیمانه بین کارکنان که با هم کار می کنند ، می توانند به نحو قابل ملاحظه ای در بالا بردن روحیه کارکنان مؤثر باشند . 11 - تأثیرات خارجی معمولا کارکنان قادر نیستند زندگی خصوصی شان را از کارشان جدا کنند و بهمین دلیل در صورت بروز مشکلاتی در محیط خارج از کار، تأثیر آن مشکلات در محیط کار بصورت آرامش نداشتن و عدم تمرکز فکر نمایان می گردد . سرپرستان و مسئولان باهوش در رابطه با شناخت مشکلات کارکنان و اقدام های ممکن برای رفع آنها عملکردشان بسیار به سبک شدن مشکلات کارکنان کمک خواهد کرد . نتیجه گیری : تعیین دستورالعملی برای ایجاد رضایت شغلی و افزایش بهره وری کار آسانی نیست ، به این معنی که شاید در عمق نظریه رضایت شغلی ، طرح ریزی دوباره ( شرح شغل ، نیازها ) و بعضی اوقات یک تغییر اساسی در نظر مدیریت ، نهفته باشد . ضمنا" طراحی سیستم ( رضایت شغلی و افزایش بهره وری ) در صورتی مؤثر خواهد بود که منافع حاصل از آن نصیب هر دو طرف (سازمان و کارکنان ) گردد .