معنای حرکاتبدن چیست ؟
یکی از مهم ترین خصوصیات انسان که او را نسبت بهسایر موجودات برتری می دهد قدرت تکلم و سخن گفتن اوست. او می تواند با به کارگیریکلمات و جملات احساسات و نیات درونی اش را بیان کند و دیگران را از آن آگاه نماید.
از طرفی خواسته یا ناخواسته در فضایی که آن را سکوت و خاموشی می نامیم و با زبانبی زبانی تنها با آنچه «body language» یا زبان حرکات بدن و اجزای آن خوانده میشود، می تواند به خوبی احساسی را انتقال داده یا معنای کلامی را تغییر دهد. هرگزاظهار دوستی و علاقه شخصی در حالی که اخم کرده و ترشرویی نشان می دهد، قابل قبولنیست. بنابراین به کارگیری این ۲ زبان در یک جهت و راستا می تواند به خوبی در بیانهیجانات، عواطف و احساسات به کار رود. اما در میان دنیای خاموش و بی زبانی، زبانهای گویای دیگری هم هستند.
زبان بدن شامل دو قسمت است . یکی زبان حرکات بدن و دیگری زبان آرایش و ظاهر بدن :
بازکردن دکمه های کت
افرادی که باشما بی ریا وصمیمی هستند غالباٌ دکمه های کت خود را باز کرده یا حتیآنرا از تن در می آورند اما در یک مذاکره رسمی اینچنین نیست . در این شرایط افرادزمانی کت خود را در می آورند که امکان دسترسی به توافق وجود داشته باشد , به عبارتدیگر هرقدر هوای اطاق گرم باشد اگر طرفین احساس دسترسی بهتوافق را نداشته باشندکتشان را در نمی آورند.
انداختن پاروی پا
در هنگام مذاکرات هر گاه یکی از طرفین یا هر دو ی آنها پاهای خودرا روی هم میاندازند نشانه این است که وارد مرحله جدیدی از مذاکره می شوید , مرحله ایی که امکانتفاهم کمرنگ می شود . اگر انداختن پا روی پای دیگر با گذاشتن دستها در زیر بغل بصورت ضربدر همراه باشد اوضاع وخیم تر است و باید یک فکر جدی برای تغییر وضعیتانجام دهید تا طرف مقابل از حالت تدافعی خارج شود.
کشیدن دست به چانه
این علامتی از زبان رفتار است که در هنگام تصمیم گیری بکار می رود. کشیدن دست بهروی چانه معمولا" با حالتی از چهره همراه است که در آن چشم ها کمی جمع می شود. افرادی دیگر ممکن است در این حالت لب بالایی را لمس کنند وآنرا بکشند و بعضی مردها با سبیل یا ریش خود بازی کنند که همگی دلیل بر تعمق و ارزیابی است. در بازی شطرنجنیز افرادی که قرار است حرکت بعدی را انجام دهند در بسیاری از موارد چنین اشاره اییرا از خود نشان می دهند که پس از تصمیم گیری متوقف می شود .
برداشتن عینک
برداشتن آهسته عینک جهت تمیز کردن آن در شرایطی که نیازی به این عمل نیست اشارهتعویقی است, این عمل در طی یک مذاکره ممکن است چندین بار انجام بگیرد. در چنینحالتی شخص می خواهد با طفره رفتن از پاسخ یک سؤال یا ایجاد تاخیر در پاسخ مطالبی رادر ذهن خود بررسی کرده وموقعیت خود را مرور نماید. در هر حال این افراد می خواهندزمانی رابرای پرسش یا پاسخخود در اختیار بگیرند. اشاره مشابه دیگر می تواند برداشتنعینک در کنار دهان باشد.
دست زدن به بینی
این علامت رفتاری ویا مالیدن با انگشت اشاره نشانه شک و تردید در مورد مطالب گفتهشده در یک گفتگـــو یا مذاکره می باشد؛ به ویژه اگر این اشاره همراه با متمایل شدنشخص به انتهای صندلی باشد. اما مراقب باشید که این اشاره را با کسی که بینی خود را می خاراند اشتباه نکنید. اشاره دیگری در این زمینه مالیدن پشت گوش یا کنـار آن استکه حاکی از شک وتردید در ارائه یک پاسخ یا سبک وسنگین کردن آن است. در بسیاری ازمواقع پس از این عمل دست به سمت چشم رفته وعمـل مالیـدن چشـم انجام می شود.
ضرب گـرفتـن روی مـیـز
کسی که با ریتمی یکنواخـت وکسل کننده به روی میز ضرب میزند می خواهد احساس بیقراری خود را بیان کند.اشارات مشابه دیگـر می تواند این با شد که فرد مرتباٌ دکمهخودکار خود را بالا وپایین می زند ویا باپاشنه پا به زمین ضربه میزنـد. پیام مستقیماین اشارات برای شما این است که باید دریابید که حرفهایتان کسل کننده یا بی روح استویا اینکه برای طرف مقابل تازگـی نــــدارد.
قراردادن مچ یک پا به روی مچ پای دیگر
این اشاره اشاره ایست که در مواقع بسیاری بروز می کند. مثلا"در جلسات دوستانهیا رسمی که شخص تحت فشار روانی ؛ تنش یا استرس قرار گرفته است.
مهمانداران هواپیما در این زمینه تجربیات مفیدی دارند ،آنها به راحتی می تواننـدافرادی که از مسافرت با هواپیما می ترسند را تشخیص دهنـد زیرا این افراد با پاهایگره خورده وقراردادن یک مچ به روی مچ دیگر می نشینند به خصوص در هنگـام برخواستنهواپیما.
همچنین بسیاری از افراد در موقعیت های تنش زا مانند شرکت در مصاحبه یا آزمونیبرای استخدام ،مچ پاهای خود راروی هم می اندازند. اصولاّ علائم زبان رفتار بیشتربا یکدیگر ودر یک مجموعـه ظـاهر می شوند وبه همین ترتیب باید با هـم تعبیر شونـد.بهعنوان مثال اگرفرد مقابل شمـا پایش را از روی پا بردارد و کمـی به طرف شما خم شود شما می توانید نتیجه بگیرید که وی به سخنان شما علاقمند است و مایل است بیشتربداند.
پس توجه به زبان رفتار را در خود تقویت کنید وهمواره در هنگـام مواجـه شدن باواکنش منفی از طرف مقابل در صدد متعادل کـردن اوضــاع برآیید. در این مواقع بهتراست به جـای ایـنکه شـیوه قـبلی خود را ادامه دهید و بر آن اصــرار ورزید سیاستجدیدی را در پیش گیرید،چراکه اگر فردی از رفتار یا گفتار شما ناراحت یا عصبانیباشد علائم رفتاری او پیشاپیش این موضوع را به شما هشدار می دهند .
علائم منفـی زبـان رفتـار:
- نوک پاهـا در جهتمخالـف شماست یا به سمت درب خـروجی است.
- تمـاس چشمـی محدود
- تکان دادن سریعسـر به جهـت تائیـــد
- لمس کردن و مالیدن پشـت گـردن
- نگـاه کردن به سقـفوآسمـان
- چرخـیدن به دور واطــراف و سـایر اشـاراتی که در بــالا به آنهــااشاره شد.
چشمها
سطح چشمها:
در یک گـروه، مـعمـولا فـردی کـه سطح دیـد چشمانش از سایرین بالاتر است رهبرمحسوب میگردد. هنگامی که شما ایـستـاده باشید و دیگران نشسته قطعا شما را در موضعقدرت قرار میدهد.
مالش چشم:
زمانی که فردی چشمش را با انگشت اشاره مالش می دهـد نـشـانـگر فریب و نیرنگ میباشد. از آنجایی که فرد میـخواهد تماس دیداری را قطع کند بهانه ای بدست می آورد کهبه این طرف و آن طرف نگاه کند. ایـن حـرکت غیر ارادی یـک افــشـاگر حسابی است کهفرد دارد دروغ می گوید.
چشم برگرداندن:
این معمولا یک علامت مسلم از نیرنگ، گناه و دروغگویی است.
چشمان بسته:
هرگاه چشمان یک فرد برای لحظه ای طولانی تـر از چـشم بر هم زدن متعارف بسته وابروها نیز برخاسته شود پیـام چنـیـن اسـت: "بـه حرف زدن خود خاتمه بده."
حرکت چشم به سمت بالا:
این نشانه غضب و عصبانیت است.
نگاه مختصر به اطراف:
این ژستی خـجـالت گـونه و عشوه گرانه است. فرد جسورانه خیره میشود در حالیکه سرشرا پایین انداخته و به سمت مخالف کج میکند. اشـاره بـر کمرویی بی باکانه دارد.
نگاه ممتد:
این بی تردید یک نشانه گرایش جنسی است. شخصی که تماس چشمی برقرار می کند، چشمبرگردانده، سپس مجددا به چشمان شما نگاه می کند میـگویـد: "مایلم با شما بیشتر آشناشوم"
نگاه خیره شدید:
این نشانه خلق تهاجمی، سلطه جویانه و تهدید آمیز است.
نگاه به بالا و پایین:
هنگامی که آقایی نگاهش را به سر تا پای یک خانم میاندازد به او می فهماند که بهاندام فیزیکی وی علاقه مند است.
چشمک:
چشمک یک علامت غـرض آلود است. نـشانـگر آن اسـت کـه رمز و رازی میـان فردی کهچشمک میزند و فردی که به او چشمک زده می شود برقرار است.
بالا انداختن همزمان دو ابرو:
در میان یک اتاق شلوغ، مفهوم آن کاملا واضح و روشن است: مایلم با شما ملاقاتکنم.
بالا انداختن یک ابرو:
زمانی که یک ابرو بالا انداخته میشود در حالی که ابرو دیگر پایین باقی میماندمفهومش این است: حرف شما را باور نمیکنم.
ابروهای گره خورده:
زمانی که هر دو ابرو به سمت همدیگر کشیده میشود باعث پدید آمدن شیار بین آن دومی شـود که دلالت بر اضطـراب، درد، تـرس و یـا آمـیـزه ای از ایــن هیجاناتدارد.
پوشاندن صورت:
زمانی که دست بر روی صورت می آید مـفـهومش چنین است: شوکه شده ام. این ژست بینفرد و موقعیت مزاحم و مـتـجاوز فاصله می اندازد.
زبان
خنده زورکی:
این نیشخند کنترل شده تا چشمها گسترش نمی یابد.
دهان کجی:
گوشه لبها را مانند پوزخند به عقب برده و دندانها را نمایان میگرداند.
تبسم با دهان گشوده:
دندانهای بالا نمایان شده و بـه شـخـصـی کـه بـا شـما گفتگو میکند می فهماند کهمایل هستید بیشتر با او آشنا شوید.
تبسم با لبان بسته:
این لبخند تنها برای ادای احترام و ادب و نزاکت است.
در هم کشیدن لبها:
هرگاه فردی لبهایش را در هم کشید به مفهوم آن است که طرف مقابلش را جذاب و دلربایافته.
لبهای سفت و جمع شده:
دال برتنش و عدم پذیرش است.
جویدن لبها:
وقتی فردی لب پایین خود را جویده و سرش را تکان میدهد نشانگر خشم فرد است.
تماس با لب ۱:
هرگاه انگشت اشاره بطور عمودی برای لحظه ای به طرف بالا آید میگوید: ساکتباش.
تماس با لب ۲:
ولی هرگاه انگشت اشاره به لب پایین تماس پیدا کند و دهـان انـدکـی باز شودمفهومش چنین است: "می خواهم با شما صحبت کنم"
خمیازه کشیدن:
خواب آلودگی تنها علت خمیازه نمی باشد بلکه "خمیازه اجتماعی" نیز وجود دارد. خمیازه ای که در یک موقعیت استرس زای خفیف پدید می آید. هنگامیکه مردد هستید چهکاری میخواهید انجام دهید خمیازه روشی است برای خریدن زمان
دست ها (از مچ تا سر انگشتان(
دست دادن محکم:
فردی که دستش را دراز کرده و سـپـس دسـتـانـش را بـه طـریقی می چرخاند که دستشبالا و کف دستش پایین قرار می گیـرد، سـعی در توفق و برتری جویی دارد. این نوع دستدادن اغـلب اوقـات در مـوقـعـیـت هـای سیـاسی و دیپلماتیک کاربرد دارد.
دست دادن بسیار محکم:
نشانگر شور و اشـتیاق و سلطـه گـری اسـت. بـی تـردیــد میتوان فهمید چه کسیاینجا فرمان میدهد.
دست دادن شل:
فردی که تـنـها انگشتان دستـش را دراز میکند و یا دستهایش مانند ماهی شل است، میگوید: مایل نیستم به مـن دسـت بزنید، من صمیمیت را دوست ندارم. همچنین آن نشانهضعف، انقیاد و مطیع و تسلیم بودن نیز میباشد. هر گاه آقایی در یک موقعیت کاری ازاین دست دادن استفاده میکند امکان دارد چنین برساند که قصد دارد مخفیانه اعمال نفوذدر موقعیت نماید.
دست دادن با هر دو دست:
هرگاه از دست چپ برای در برگرفتن و پوشاندن دستهای فشرده شده استفاده گردد، دستدادن دستکش وار نامیده شده و راستی و صمیمیت زیاد را می رساند مانند یک در آغوشگرفتن کوچک و ظریف.
حرکت انگشت:
ضربه آهسته، مضراب زدن و یا ریتم یکنواختی را با انگشتان نواختن، دلالت بر بیتابی و ناشکیبایی دارد. یک حرکت نمادین گریز میباشد. انگشتان عمل راه رفتن را گرچهبدن بی حرکت است انجام میدهند.
دستهای پـنهان:
این ژست مرموز و آب زیر کاهانه است. فرد میگوید: مایل به گفتگو با شما نمیباشم. خصوصا در مورد دستهایی که عمیقا در جیــب ها فرو شده باشد جایی که برای تماس وگرفتن دست و یا هر گونه رابطه صمیمانه وجود نخواهد داشت.
دستها به روی زانو:
وقتی کف دستها بـه طـرف بـالا بـاشـد، شـخص گـشـاده رو و پـذیـرا می باشد. وقتیکف دستها پایین باشـد مـمکـن اسـت پـای فـریبکاری و تعرض در میان باشد.
مناره کردن انگشتان:
هنگامی که فردی انگشتان خود را به هم فشرده و چـانـه و دهان را روی سر انگشتانقرار میدهد نـشانگر تفکر عـمـیق است. مانند زمانی که شخص به امید شنیدن جواب میباشد. همچنین حایلی اسـت بـرای مـحـافـظـت کـردن از قفسه سینه، پایین صورت ودهان.
مشت پوشیده شده با دست باز:
فـرد در ایـن حـالت خشـمگین است اما می کوشد که آرام بماند. به اصطلاح خود راکنترل کند.اما مراقب این فرد باشید چون امکان دارد هر موضوع کوچکی منجر به آن گرددکه کنترلش را از دست بدهد.
پرتاب دست:
شـخصـی کـه مـی خـواهـد عـقایدش را به اجبار تحمیل کند ممکن است دستش را بطرفشنونده و جلو پرتاب کند. درحالت پرخاشگرانه خفیفتر تنها از انگشتان استفادهمیگردد.
قلاب کردن دستها پشت سر:
این یک ژست متکبرانه میباشد. خصوصا زمانی که فرد به عقب تکیه داده باشد. اومیگوید: من آنقدر بر شما سلطه دارم که نیاز به دفاع کردن از خودم ندارم.
بازی کردن با حلقه ازدواج:
این علامت عصبی بودن و نـشـانگر آن است که مشکلی در ارتباط وجود دارد. خصوصازمانی که فرد همزمان در مـورد هـمسـرش در حـال صحبت کردن میباشد.
تکان بیقرار دستها:
این تلاش بدن برای رهایی می باشد. هـورمـون آدرنـالیـن در حال ترشح شدن است امافرد نمی داند چگونه رهایی یابد. کلـنـجار رفـتـن بـا سـر آسـتـیـن پیراهن و یاجواهر آلات روی مچ به دیگران میـگوید که: شما احتیـاج بـه تـوجـه داریـد. در کـافهایـن عمل جایز و مناسب است اما در جلسات کاری منحرف کننده و موجب حواس پرتیمیگردد.
دست زدن به کراوات:
این رفتار مردانه می گوید:می خواهم تاثیر خوبی از خودم بجا بگذارم. این روش اوستکه می خواهـد بـه شـما بـفـهــماند شدیدا" در تـلاش اسـت تـا خوشنودتان سازد.
دست کشیدن در میان موها:
وقتی افراد نمی دانـنـد چه چیز باید بگویند اغلب اوقات دستشان را میان موها میکشند. نـاظـری که قـادر است زبان بدن را متوجه شود آگاه است که فرد در مورد کاری کهمی خواهد انجام دهد و یا چیزی که میخواهد بگوید تردید دارد
پا ها
تکان دادن پاها:
وقتی فردی طوری نشسته که یک پا را روی پـای دیـگر انـداخته و یک پا را در هواتکان می دهد پیام این است: من حوصله ام سـر رفته. حـرکات نـشـانـگر گـریز است اگرچهبدن فرد ساکن و بدون حرکت می باشد.
انداختن پاها روی هم در ناحیه زانو:
این حالت متداول بطور یـکسان در مردان و زنان رایج می باشد. مفهومش این است که: من بـسـیار آسـوده خاطر هستم.
قوزک پا روی زانو:
این معمولا عملی مردانه می باشد. میگوید: من قاطعانه از حقوقم دفاع می کنـم امابـا آرامـش هسـتم. این همان ژست اصیل "پا روی پا اندازی کابویی" است.
انداختن پا روی هم در ناحیه قوزک:
این ژسـت در مـردها بیش از زن ها مورد استفاده قرار می گیرد. می گوید: "منمودبانه در آرامش هستم."
به هم پیچیدن پاها:
این ژست در خانمها رایج می باشد. زن پاهایش را به هم می پیچانـد طوری که یک پایشرا به پشت قوزک پای دیگرش قلاب میکند. مردها انجام دادن این کار را دشوار میپندارند. بـه هم فشردگی این حالت برداشت " در آغوشگیری" و نوعی تمایل جنسی را درذهن تداعی می سازد.
قفل کردن پاها:
این نیز نمونه ای از ژست زنانه میباشد. او در حالی که ایستاده یک پا را به پشتپای دیگر قفل می کند. این عمل معمولا به مفهوم آن است که فرد عصبی و ناراحت میباشد.
دست ها
خم کردن بازوها:
این کار میگوید: "من پر زور و نیـرومند هستم." بالا آوردن یـک بازو نیز راهیبرای جلب توجه میبـاشد. هر دو دسـت را بـجلو دراز کردن ژست خوش آمد گوییمیباشد.
دستها به پشت:
وقتی دستها به پشت کمر قلاب میگردند مفهومش این است که فرد وضعیت را تحت کنترلخود دارد. میگوید: "من راحت هستم" مشابه حرکتی که سربازان زمانی که در حالت خبردارنیستند به خود میگیرند.
دستها به جلو:
هنگامی که ما مضطرب می باشیم تمایل به نگاه داشتن دستهـای خود در جلوی بدن خودداریم تا بتوانیم یک سد حفاظتی ایجاد گردانیم.
دستهای قلاب شده:
بر خـلاف دسـت به سـینه بودن که دستها بطور متقاطع به روی سینه قرار میگیرند،این ژست در افرادی مشاهده میشود که در شرایط اضـطراب آمـیزی قرار دارند. در واقعچنین به نظر می آید برای حفظ جانشان به خودشان دست آویخته اند.
دستهای تا شده:
زمانیکه دستها مقابل بدن همدیگر را قطع میکنند، مـعـمـولا نشانگر وضعیت تدافعیمیباشد. فرد میگوید: من تمایل ندارم به هرچیزی که با عقایدم در تضـاد می باشد گـوشدهـم. اغـلب مردم از مانعی که این طرز ایستادن پدید می آورد آگاهی ندارند. اما بـیتـردیـد بـرای سـد کـردن هـر گونه تعدی و مزاحـمت بکار گرفته می شـود. خصوصا وقتیکه لبهای درهم و اخم نیز با آن همراه گردد.
دراز کردن دست :
زمانی که یک مرد نشسته و دست خود را دراز کرده، او میـگوید: "من اینجا را تحتکنترل خود دارم". اما اگر یک زن این کا را انجام دهد، مـردها معمولا اینگونه میپندارند که او از حد و حدود خود تجاوز کرده است. هر چنـد زمـانـی که تنها یک دست راروی صندلی مجاور قرار میدهد میگوید: "میخواهم مانند شما(مردها) باشم"
دست به کمر بودن:
دستها دو طرف کمر به طوری که آرنج به طرف خارج بدن قرار مـیـگیرد فرد میگوید: ازمن فاصله بگیر. این یک عمل نا آگاهانه می باشد که مـا هـرگاه احساس جامعه ستیزیداشته باشیم و یا در محل پر ازدحامی قرار داریم و تـمایـل نداریم دیگران نزدیک بهما شوند اعمال میکنیم.
شانه بالا انداختن:
شانه ها بر آمده گشته و کف دستها به سمت خارج میچرخنـد. پیام روشن و واضح میباشد: من شما را نمی شناسم . و یا من نمی تـوانم به شما کمک کنم. دلالت بر احساسدرماندگی فردی است که این ژست را به خود میگیرد.
راست قامت ایستادن:
حالت ایستادن افراشته میگوید شما انسان با اعتماد به نفس، صادق و موفقی هستید. حتـی اگـر کـوتـاه قـد باشید، گرفتن یک ژست مطمئن و بی پروا شما را پر ابهت نشانخواهد داد.
گامهای کوتاه-بلند:
استفاده از تمام طول پا در هنگام راه رفتن، گامهای بلند برداشتن و کمر را راست وسر را بالا نگاه داشتن بیانگر یک حالت مطمئن و با صراحت می باشد. برعکس گام های ریزو با شانه های قوز کرده فرد را ترسو و آسیب پذیر مینماید.
احوالپرسی دوستانه:
با اندک بالا آوردن ابرو زمانیکـه بـرای نـخستین بار شخصی را ملاقات می کنید،شما را علاقه مند، با نشاط و هوشیار می نماید.
رویارویی نزدیک:
هر فردی مجاز و نیازمند مقدار معینی حـریـم شـخـصـی در پـیـرامـون خودش میباشد. معمولا آن حریم شخصی ۱۸۰-۹۰ سانتیمتری شمـا امـتـداد مـی یـابد. محدوده صمیمی وخودمانی ۵۰ سانتیمتر امتداد دارد. زمانیکه فردی خیلی نزدیک به جلو می آید منجر بهمزاحمت و ناراحتی می گـردد. این یـک عـمل تـجاوز کارانه می باشد که مرزها و حدوددیگران را رعایت نکرده و احترامی برای آنها قائل نمی باشد. این طرز رفتار می تواندسبـب شود تا یـک فـرد مـنـفعـل و بی اراده، احساس آسیب پذیری کرده و حالت تدافعی بهخود گیرد. تا زمانی که از شما در خواست نشده عقب بمانید.
بی رغبتی:
اگر میخواهید برتر از دیگران جلوه کنید، پشت به دیوار تکیه زده و دست به سینهبایستید. پیام روشن است: "مزاحم نشوید."
گرفتن گردن:
هنگامیکـه دسـت بـه طرف بالا تاب خورده و خودش را به پشت گردن قلاب می کند نشانهخشم می باشد. در دوران بدوی این ژست به ضربت سختی بر سر فرد مقابل منجر می گشت. امادر جامعه متمدن میباید از این عمل اجتنـاب ورزیـد. افرادیکه زبان بدن را متوجهمیشوند از توانمندی این عمل آگاه هستند.
بی قراری(وول خوردن(
در موقعیت اجـتمـاعی هرگاه با پول خرد داخل جیبتان بازی کنید و صدای جیرینگجیرینگ آن را درآورده یا با موها و یا لباستان کلنجار رویـد، علامت واضحی است کهشما عصبی، بی قرار و هیجان زده می بـاشـیـد. بـرای گـذاشتن تاثیر خوب بر روی دیگرانسعی کنید این حرکات تهییج آمیز و بیتاب گونه را در خود فرو نشانید.
کشیدن شلوار:
این عمل در مردان بیش از زنان انجام میشود. چون مردها هستند که اغلب اوقات شلواربه تن می کنند. پارچه شلوار یک پا به نشانه نـابـاوری بـه بــالا کشیده میشود. مانند این میماند که پایش را روی یک چیز ناخوشایند گـذاشـته و میکوشد آن را از رویشلوارش بتکاند.
به دیوار تکیه زدن:
زمانیکه شما به دیوار و یا درب ورودی با آرامش خاطر بسیار، تـکیه می دهید، بهدیگران می گویید که بمانند. این روشـی اسـت برای طولانی کردن گفتگو خصوصا وقتی کهدر موقعیتهای اجتماعی قرار دارید.
ارتباط نزدیک:
دو فردیکه با هم گفتگو کرده و همدیگر را در یک جایگاه و همسو مییابند، انس وعلاقه متقابل را نمایان میکند. افرادیکه برای مدت زمان مدیدی با یکدیگر بوده اندحرکات یکدیگر را تـقـلـیـد و تـکرار کـرده و حـتـی کلمات و الفاظ یکسانی را همزمانبیان میکنند.
نزاع:
هنگامی است که دو فرد رو در روی هم، اما برخـلاف مـورد قـبلـی می ایستند کهبیانگر خشونت و تند خویی شدید میباشد. در شرایط عادی هر دو فرد در هنگام صحبت کردناندکی از یکدیگر فاصله میگرند. امـا هرگاه بخواهند با یکدیگر زورآزمایی و نزاع کنندخود را در حالت بینی به بینی قرار میدهند که تقابل بسیار خطرناکی است.
تعظیم کردن:
این ژست ادای احترام دنیای کهن، دیگر کاربردی جـز در محافل دیپلماتیک و موقعیتهای رسمی ندارد.
هر چند که در زمانهای گذشته بـه عنوان ادای احـترام و درودفرستاندن متعارف بکار می رفته است، اما اکنـون در اغـلـب اوقـات تـوسـط هـنرمـندانو مجریان بر روی سن مورد استفاده قرار میگیرد
زبان بدن (موی سر(
برخی از کارشناسان بر این باورند که مدل موی شخص میتواند نشانگر تصویر شخصی, کیفیت زندگی, میزان عملگرایی, خودنمایی, اثرگذاری و پایگاه اجتماعی و اقتصادی فردباشد. برخی نیز بر این باورند که موی شخص میتواند نشانگر بالندگی عاطفی و ناحیهیزیستی باشد.
مفاهیم مختلف مدلهای مختلف مو را در طول دهههای گذشته از نظربگذرانید. فرضاً, در دههی ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم موی بلند شخص نشانهی عصیانگری وشورشگری بود, اما امروزه در دههی ۹۰ یک رانندهی کامیون بیابان نیز موهایش را بلندمیکند تا بسان سلطان موسیقی راک جلوه کند. باید توجه داشت که موهای بلند دخترک ۱۵ساله تفسیر متفاوتی با موهای بلند یک زن ۵۵ ساله دارد. در هر صورت, در این قسمتحتیالمقدور اسرار شناخته شدهی انواع مدل مو را در اختیار شما قرار میدهیم. بایدتوجه داشت که نشانه خوانی باید همراه با نشانههای آشکار سایر ویژگیهای فرد باشدتا بتواند فرد را به سوی تشخیص درست رهنمون شود.
موی مردان
موی بلند و موی کوتاه _ باور غالب ایناست که موی کوتاه نشانهی محافظه کاری و سازگاری و موی بلند نشانهی ماهیتی هنری وعصیانگری است. این باور گهگاه درست مینمایاند؛ ولیکن در همهی موارد این گونهنیست, زیرا موهای بسیار کوتاه میتواند نشانهی موارد زیر باشد:
فرد احتمالاًاهل ورزش است؛
در حال طی کردن دورهی نظام بوده و یا این که در گذشته یک نظامیبوده است؛
شخص در سازمان و یا ادارهای کار میکند که مجبور است مویش را کوتاهنگه دارد؛ این امر میتواند نشانگر گرایشات هنری, عصیانگری و مدگرایی باشد (درصورتی که مو به طور غریبی رنگ شده باشد و یا این که بسیار کوتاه باشد)؛
ممکن استنشانهی محافظهکاری فرد باشد؛
احتمالاً شخص به نوعی مشغول درمان بوده و یا اینکه این امر از ضرورت درمانی ناشی شده است؛
احتمال دارد فرد این گونه بپندارد کهجذابتر مینمایاند؛
فرد به دلیل راحتی و سهولت کاری, موی کوتاه را ترجیحمیدهد.
اگر چه تامل در خصوص موارد بالا میتواند برای تشخیص ماهیت اشخاص راهگشاباشد, لیکن بسندگی صرف به این ذهنیات و کلیشهها میتواند بازدارنده باشد.
مویآراسته: مردی که با موی آراسته, سشوار کرده و تافت زده ظاهر میشود و این امر را بالباس و کفش گرانقیمت همراه میکند, خواهان به رخ کشیدن موقعیت و پایگاهغبطهبرانگیز اجتماعی و شغلی خود است.
این حالت میتواند نشانهی کامیابیاقتصادی, خودمهم پنداری و اثرگذاری بر روی دیگران باشد. معمولاً مردان این گونهبرای موی سر خویش سرمایهگذاری پولی و زمانی نمیکنند. در هر حال, استنباطی که ازاین حالت میتوان کرد این است که چنین مردانی بدین وسیله قدرت, توان مالی و برتریپایگاه اجتماعی خویش را به رخ دیگران میکشند.
بعلاوه, همین برداشت را میتوانبه ناخنهای آراسته نیز تعمیم داد.
نشانههای مرتبط با ریزش, کم پشتی و طاسیسر
مردانی که معدود تارهای موی باقیمانده بر روی سر خود را با دقت ووسواس محسوسی شانه میکنند و به اصطلاح به آن حالت میدهند, در واقع بدین وسیلهخودخواهی خود را نشان داده و در عین حال نسبت به قضاوت و داوری دیگران غافل هستند. زمانی که من با چنین مردانی برخورد میکنم, نخستین سوالی که به ذهنم خطور میکنداین است که آیا این مرد نمیداند که ما چشم داریم و همه چیز را میبینیم. نکتهیقابل توجه این که این برداشتها وحی منزل نیست و در همهی حالات استثنا به چشممیخورد.
استفاده از کلاه گیس و کاشتن و ترمیم موی سر: مردانی که با ترمیم مویسر خویش کم پشتی و یا ریزش آن را جبران میکنند, بدین وسیله نخوت و فقدان اعتماد بهنفس خویش را نشان میدهند.
بعلاوه, بدین وسیله فرد با جذاب نشان دادن خویش اعتمادبه نفس از دست رفته را کسب میکند. در هر صورت, از نشانههای این نوع اقداماتترمیمی مردان میتوان به مواردی چون برخورداری از امکانات مادی, نقص زدایی و ظاهرگرایی اشاره کرد.
استفاده از انواع کلاهها:
مردان طاسی که از کلاه بیسبال برای پوشش این نقیصهی خود استفاده میکنند, درواقع در برابر پیر شدن از خود مقاومت نشان میدهند. در این ارتباط باید به این نکتهتوجه کرد که بسیاری از مردان طاس برای حفاظت از فرق و کاسهی سر خویش در برابرآفتاب سوزان از این کلاهها استفاده میکنند؛ لیکن اگر مردان طاس در منزل نیز ازاین کلاهها استفاده میکنند, این امر میتواند نشانگر فقدان خودباوری و اعتماد بهنفس باشد.
موی رنگ شده:
مردانی که موی سر خود را رنگ میکنند, عمدتاً خواهان پوشاندن موهای سفید خودهستند و بدین وسیله خود را جوان مینمایانند. روشن است که این وسیله در همهی حالاتو مقاطع سنی نمیتواند راهگشا باشد. فرضاً چنان چه مرد ۷۵ سالهای دارای موهایمشکی یکدست باشد, در آن صورت پنهانکاری کاملاً بیمورد است. در هر صورت, ازویژگیهای این اشخاص میتوان به خودخواهی, واقعیت گریزی و بسان کبک عمل کردن اشارهکرد.
موی صورت مردان
ریش و سبیل: برخی از مردم براین باورند که ریش و سبیل میتواند نشانهی راز آلودگی شخص باشد. باید توجه داشت کهاین برداشت درست نبوده و مردان به دلایل مختلف از موی صورت استفاده میکنند.
درهر صورت, ریش و سبیل میتواند به موارد زیر دلالت کند:
مرد میپندارد که بدینشکل جذابتر مینمایاند؛
مرد جوان بدین وسیله خود را سالدار مینمایاند؛
بااستفاده از ریش, فرد سن و سال و چروکهای صورت خود را میپوشاند؛
فرد بدین وسیلهنقص صورت خود را میپوشاند؛
مرد ریشو بدین شکل ماهیت عصیانگرانهی خویش رامینمایاند؛
مرد در جایی شاغل است که از این بابت محدودیتی را به شخص تحمیلنمیکنند.
دقیقاً به طول و شکل و شمایل ریش و سبیل مردان توجه کنید, زیرا ریش و سبیلهایبلند میتواند گرایشات سیاسی لیبرالیستی مردان را بنمایاند. از سوی دیگر, ریش وسبیل نامرتب, کثیف و ناآراسته میتواند نشانهی ویژگیهایی چون کاهلی, دلمردگی, اختلالات و عوارض روحی و فیزیکی, فقدان قدرت داوری و سایر کاستیها و نقایص بهداشتیباشد.
موهای سایر قسمتها:
ابروان پرپشت و نامرتب و موهای زیاد دماغ و گوش مردان, نشانهی این است که ایناشخاص به ظاهر خویش اهمیتی نمیدهند. برخی از این مردان بر این باورند که مرتب کردنو آراستن موهای این قسمتهای صورت عملی نادرست و نامردانه است.
مدل موی نامتعارف و نمایان:
مدل و یا رنگ موی غیر عادی و نامتعارف میتواند دلالت بر موارد زیر داشتهباشد:
ماهیت ناسازگار؛
فرد ماهیتی عصیانگرانه و شورشی دارد؛
فرد شیفتهیماجراجویی است؛
فرد گرایشات مدپرستانه و هنری دارد؛
فرد دارای شغلی نامتعارفبوده و سبک زندگیش نامتعارف است؛
شخص بدین وسیله خواهان عضویت در یک گروه هم سالخاص است؛
سازگاری با مدلهای غالب و حاکم در اجتماع؛
بیتوجهی به صورتهایظاهر؛
میل به منحصر به فرد بودن و جلب توجه کردن؛
تاثیرات فرهنگی (سن و سالفرد, نژاد و گروههای مختلف اجتماعی).
موی زنان
مدل موی زنان در قیاس با چگونگی مویمردان محدودیت چندانی ندارد, زیرا مردم آسانتر انواع مدل موی سر زنان رامیپذیرند, چون مدگرایی عمدتاً از آن جنس مونث است. با این وجود, موی سر نمایان ونامتعارف زنان نیز تعابیر و تفاسیر خاص خود را دارا میباشد.
موهای کوتاه وبلند: بر اساس فرهنگ ما, جوانی و جذابیت جسمانی زنان با موی بلند تعریف و تبیینمیشود. به همین دلیل, بلندی و کوتاهی موی زنان تفاسیر خاص خود را دارا میباشد. حال اگر علیرغم این نگرش فرهنگی زنی مویش را کوتاه نگه دارد, باید به موارد زیرتوجه کرد:
موی زیبا, کوتاه و آراسته این حالت میتواند نشانگر تمایلات هنری فردبوده و در عین حال از برخورداری مالی حکایت کند. باری, هزینه کردن مبلغ قابل توجهیاز درآمد برای آرایش مو میتواند نشانهی اهمیت دادن به ظاهر شخصی, میل به پذیرفتهشدن, اهمیت دادن به نظرات دیگران و احتمالاً عدم ایمنی باشد.
موی کوتاه معمولیزنان _ چون نگه داشتن موی بلند دشوار و هزینه بر است, بسیاری از زنان موی خود راکوتاه میکنند تا از دنگ و فنگ نگهداری موی بلند در امان باشند. در هر صورت, ازنشانههای بارز این حالت میتوان از عملگرایی فرد نام برد, به ویژه اگر این حالت باسایر ویژگیهای عملگرایی همراه شود.
موی بسیار کوتاه سبب توجه دیگران میشود _ چنان چه لباس زنی زرق و برق دار و زننده باشد, جلب توجه کردن این حالت مو نمودمییابد.
احتمال دارد که موی بسیار کوتاه دلالت بر ضرورتهای درمانی داشته باشد _ فرضاً, زنانی که شیمی درمانی میشوند, چارهای جز این ندارند.
در رابطه باموهای بلند باید موارد زیر را از نظر گذراند:
چون فرهنگ ما موی بلند را نشانهیجذابیت و زیبایی میداند, زنی که بیش از چهل سال سن دارد و در عین حال موهایش را بهطور نمایانی بلند نگه میدارد, در برابر پیر شدن از خودش مقاومت نشان میدهد و اداو اطوار جوانان و چشم نوازان را در میآورد. از ویژگیهای این زنان میتوان بهمواردی چون ذهنیت گرایی, رویاپردازی و واقعیتگریزی اشاره کرد.
موی بلند نمایانیک زن ممکن است حالت چشمنوازی نداشته باشد و این کیفیت سبب شود که بپندارد که بدینشکل جذابیت جنسی محسوسی کسب میکند.
موی بلند نامتعارف میتواند نشانهیعصیانگری و ماهیت شورشی بر علیه آداب و سنن دست و پا گیر و بازدارنده باشد, زیرابسیاری از زنان موی بلند نمایان را نشانهی آزادی و فارغ بودن از هر گونه محدودیتیمیدانند. حال اگر نوع لباس زن این برداشت را تقویت کند, در آن صورت این نشانهانکار ناپذیر میشود.
موی بلند کثیف و ژولیده میتواند نشانگر خصوصیاتی چونفقدان قوهی تشخیص و داوری, بیماری, کاهلی و تنبلی, تنآسایی, ماهیتی شورشی, دلزدگیو لاقیدی شخص باشد. در صورت کثیف بودن موی سر, برای خواندن زنان لازم است که بهسایر شاخصهای بهداشتی نیز توجه شود.
موی پوش داده: پوش دادن مو میتواندنشانگر سالمندی زن بوده و در عین حال میتواند نمایانگر ناحیهی زیستی زن باشد. فرهنگ حاکم بر مناطق مختلف سبب میشود که اشخاص اولویت و ارجحیت فرهنگی را در ظاهرخویش دخالت دهند.
این حالت تا حدی کم پشتی مو را جبران میکند و هم این که سببصرفهجویی در هزینههای آرایشی میشود.
رنگ مو:
رنگ کردن مو در بین این جنس طبیعی است. مگر آن که زنی مویش را به طور نامتعارفیرنگ کرده باشد و این رنگ کاملاً به چشم بخورد. از سوی دیگر, چنان چه زنی سفیدی مویشرا با رنگ کردن بپوشاند, این امر میتواند گویا باشد. برای مثال, این اشخاص متوسلبه تمارض و وانمود کردن نشده و واقعیت سنی خویش را به راحتی پذیرا میشوند. دربرابر این گروه, اشخاصی هستند که به دلایل حساسیتهای آلرژیکی اقدام به رنگ کردننمیکنند. در هر صورت, در هنگام خواندن شخصیت زنان باید ظرایفی از این دست نیز لحاظشود.
موی صورت و تن زنان:
در ایالات متحده, هنجار غالب فرهنگی این است که زنان موهای زیر بغل را زدوده وپاهای خود را عاری از هر گونه موی زبر سازند. به علاوه, موهای ابرو نیز باید آراستهباشد. زنی که هراسی از رویش مو در تنش ندارد, باید به فرهنگ دیگری تعلق داشته باشد. باری, زنی که در ایالات متحده متولد شده باشد, ولیکن اقدام به زدودن موهای نواحیمختلف تنش نکند, میتواند نشانههایی چون عصیانگری, دلبستگی به باور رهایی و طبیعتباوری را به دست دهد.
از سایر نشانهها نیز میتوان به افسردگی, کاهلی, دلزدگی و راحت طلبی اشاره کرد. از سوی دیگر زنی که دستی به سر و صورت خویش نمیکشد و نسبت به موهای پراکندهی صورتو ابروی خود بیتوجه است, بدینسان اعتراض خود را نسبت به هنجارها و قیودات تحمیلیجامعه مینمایاند و اهمیتی به نظر دیگران در این خصوص نمیدهد. بعلاوه, شاید کیفیتبزرگ شدنش بر اساس باورهای خاصی بوده باشد.
سخـن آخـر :
سخن آخر اینکه بدانید بهترین شیوهً قرار گرفتن در کنار هم با زاویه نود درجه استنه مستقیم در روبروی هم و به همین لحاظ بهترین میـز برای مذاکـره یک میز گـرد استنه میز چهـارگوش. هنگامی به سخنان دیگران گوش می دهید با کمی خم شدن به جلـو درصندلی، به طرف مقابل نشان دهید که به سخنانش توجه دارید وعلاقمندید ولی مراقب باشیدکه در این کار افراط نکنید و بیش از هفتاد وپنج درجه خم نشوید-چون با این کار طرفمقابل را در تنگنا قرار میدهید و بعید نیست که وی به شکل تدافعی دست ها را زیر بغلقرار دهد .تماس چشمی خود را بطور مناسب با گوینده حفظ کنید. افراط در تماس چشمیموجب اعمال فشار به طرف مقابل و کاهش آن نمایانگر عدم اعتماد به سخنان او یا عدمتمایل به شنیدن بقیه آنهاست.